UX disain ehk User Experiance on disainiprotsess, mis aitab luua tooteid, mis läbi oma kasutaja tundmaõppimise ja turu eripära mõistmise, suudab pakkuda tähendusrikast ja meeldivat kogemust oma kasutajatele.
Protsess algab suhte loomisega, mis tähendab, et tuleb tuttavaks saada siiani olnud olukorraga ja mõista, kellele on loodav toode suunatud. Selleks tuleb analüüsida olemasolevaid andmeid, tutvuda tagasisidega ja viia läbi uued küsitlused, kus suunata kasutajat välja tooma võimalikke valupunkte.
Kui tutvus on soojendatud ja raport on loodud, siis läbi kogutud andmete analüüs, saab selgitada veebilehe suurimad probleemid, valupunktid, mida uus leht peaks kindlasti lahendama.
Valupunkte aitab leida sihtgrupil põhinevate persoonade loomine ja vastavalt eesmärgile, klienditeekonnad läbi töötada. Teha märkmeid, kus klient võib eksida, sattuda segadusse või eemalduda oma eesmärgist ja lehelt lahkuda.
Kui tekkinud valupunktid on üles märgitud, siis saab alustada ideede genereerimisega, kuidas leevendada probleemseid kohti ning pakkuda parimat teenust. Selles etappis pole üksgi idee liiga halb, et seda ei peaks paberile panema, ka rumalad ideed tuleb peast välja saada, et teha ruumi uutele.
Lahendused paberil, tuleb teha valik, millistega edasi liikuda ja siis saab hakkata looma wirefram’i (prototüüp), mis võimaldab lahendusi testida.
UX protsessi lõpuks peaks olema valmis testitud toote prototüüp, mille saab suunata edasi UI disaineritele, kes lisavad väärtust läbi esteetika.
UI disain ehk User Interface, keskendub kasutajaliidese disainile, et see oleks kasutajale kergesti kasutatav ja esteetiliselt meeldiv. Nimes olev interface, annab vihje, et tegemist on protsessiga, mis tegeleb kohtadega, kus kasutaja peab täitma mingit ülesannet, kasutades selleks mingit sorti kasutajaliidest, see võib olla ostlemine veebipoes, kuid ka midagi nii lihtsat nagu parkimine kaubanduskeskuse parklasse.
UI võtab üle sealt, kus UX pooleli jäi, ehk realiseerib prototüübist töökorras toote.
Veebidisaini näitel tuleb disaineril määrata kujunduses kasutatavad elemendid, näiteks kirjatüübid, koos erinevate pealkirjade ja sisuteksti tüüpidega. Lisaks värvid, mis kannaksid edasi brändi meeleolu ja iseloomu.
Veebilehti külastades oleme harjunud teatud kujundus elementidega nagu milline peab välja nägema ostukorvi ikoon ja mis informatsioon peab olema kajastatud ostukorvi-, toote- ja katekoorilehtedel. Lehe ID’d, ehk siis logo, oleme harjunud nägema lehe vasakus nurgas ja menüüd paremas.
Kujundatud leht võib olla iseenesest ilus aga kuna tegemist on keerulise kasutajaliidese süsteemiga, siis väga tähtis osa on lehe dünaamilisus ehk kuidas veebilehele elu sisse puhuda. Oleme näinud veebilehti, kus iga hiire liigutus aktiveerib mingit sorti animatsiooni või illustratsioonid ja tekst ilmuvad mänguliselt ekraanile.
Hover staatused interaktiivsetele elementidele aitavad kasutajal lehel navigeerida ja kutsuvad end kasutajateekonnas edasi liikuma.
Iga leht kannab endas kindlaid eesmärke, kindlat teekonda, mida mööda soovime kasutajat suunata. Kui UX planeerib, kust tee saab alguse ja kus lõppeb, siis UI muudab tee arusaadavaks, loob suunavad liiklusmärgid ning veendub, et sihtmärgini jõudes ei vajaks kasutaja valuvaigistavaid rohte, et ravida konarlikul teel saadud peavalu.